Tuesday, July 31, 2007

IMMORTALITY I INGMAR BERGMAN


Aleksandra Ekdala sam upoznala 1983. godine.
Teta na blagajni bioskopa „Balkan“ mi je rekla da neću shvatiti film, da nije za decu, i savetovala da ne bacam pare.
Ipak, kad si klinac, najlakši način da nešto uradiš je da ti neko kaže da ne treba.

Naravno da tada nisam bash najbolje razaznala o čemu se radi u „Fani i Aleksander“ Ingmara Bergmana, ali smo glavni junak i ja imali sličan život : dok gledam film, i on i ja imamo po deset godina, i on i ja smo iznenada ostali bez očeva, oboje smo fascinirani pozorištem a jevrejska mitologija je i u mojoj i u njegovoj porodici slatka tajna, dobro čuvana u podrumskoj prašini.

Aleksander gleda u magičnu lanternu, Aleksander psuje na sahrani svog oca, Aleksander odlazi u ledenu kuću svog monstruoznog očuha, biskupa Edvarda, Aleksander prolazi kroz zabranjena vrata i upoznaje androgenog Išmaela (koji je njegov Max Demijan, ako je Aleksander Emil Sinkler ) a on, iako u kavezu, ipak postaje anđeo čuvar potonjeg uništenja zlog očuha.

I tako, na opštu radost biskup biva spaljen vatrom koju je, metaforički, upalila upravo Aleksandrova mržnja pa se Fani, Aleksander i njihova majka vraćaju svojoj baki i šarenoj kući porodičnog teatra u kome se izvode Strindberg i Ibzen.

Poslednji, možda najzačajniji monolog u filmu je oda životu, radosti, hrani, piću, valceru i pozorištu koju izgovara poligamni stric Gustav Adolf, dok stoji na čelu stola oko kojeg je okupljena cela vesela pripita familija Ekdal, uključujući i služavku kojoj je striko napravio dete...

„Fani i Aleksander“ je poslednji bioskopski film Ingmara Bergmana, a hipnotičkih 188 minuta utabavaju snežnu stazicu koja vodi ka fascinaciji „skandi-angstom“ ( Trir, Vinterberg...).
Od bitnih simbola – tu su satovi koji nas podsećaju da život kratko traje, Aleksandrov otac umire baš tokom probe Hamleta, a Bog je samo lutka na koncu kojom se igraju deca dobrog jevrejina Isaka Jakobija, antiteze svih Šajloka u svetskoj umetnosti.

Gledanje ovog ostvarenja je nezaboravno i "bildungs" i spiritualno iskustvo, upravo kako jei pokojni reditelj, sin luteranskog sveštenika, objasnio u jednom intervjuu:
„dok sam odrastao, u crkvenim zidovima fascinirao me je miris večnosti...“

"Some die just to live", tako to otpeva Edi Veder u pesmi Immortality, posvecenoj Kurtu Kobejnu, geniju koji inace nema nikakve veze sa Bergmanom, osim u ovom in memoriam tekstu.


2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Сreаting the businеss plan for your Eгоtіc Massage iѕ trуing
to operate outside thе boundaгieѕ of exρеrimental fіctіon bу wгiting
anti-stories thаt gο eѵen beyond what he іs ԁeѕcribing.
When the еѵolutiοn of mankind.
With access to the erotіc masѕage's web page. An los agujeros en nuestra energ?

my weblog; Tantra London

7:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

At this time it sounds like Wordpress is the top blogging platform out
there right now. (from what I've read) Is that what you are using on your blog?

Here is my blog :: location voiture casablanca

6:06 PM  

Post a Comment

<< Home