Tuesday, June 05, 2007

UMETNOST I PATRIOTIZAM


Prethodnih petnaestak meseci, od kako postoji AGIT POP, cesto se susrecem za pitanjem o tome zasto gotovo nikada ne komentarisemo domace filmove i muziku, knjige, ili predstave po tekstovima tzv. "domacih" autora. U vezi sa tim, nasoj redakciji povremeno stizu i mejlovi u kojima citaoci zele da cuju nase misljenje o pojedinim delima autora koji su rodjeni ili zive u okvirima granica sadasnje Srbije.

Kada diskutujem na ovu temu, ponekad se osetim kao da sam ja luda, a da su svi drugi normalni i obrnuto. Naime, nikada na umetnost ( kao uostalom i na ljudska bica uopste ) nisam gledala kao na "do granice" i "preko granice". Ipak, dok smo ziveli u ( odvratnog li izraza ! ) "staroj Jugi" broj od 22 miliona stanovnika i mnostvo umetnika bili su mnogo laksi za izbor onoga sto potencijalno moze da se dopadne a govori istim ili slicnim jezikom kao ja.

Kako se zemlja smanjivala, tako sam se i ja sve vise okretala "nepatriotskom" i "a\nacionalnom" nacinu vrednovanja umetnosti. Dakle, jbsh to da li se neko preziva na ic( to je ovo slovo koje nemam, jer je laptpot jos uvek na popravci ) nego daj da vidim da li me nesto sto citam, gledam, slusham dotice ili ne.

Dzordz Bernad So je rekao da je "patriotizam vase uverenje da je ova zemlja superiorna u odnosu na ostale, bas zato sto ste vi rodjeni u njoj". Ljudi koji ne poticu iz mesovitih brakova ili koji su mogli da se lako "prebace" sa SFRJ na sve ostale patrljke koji su nam kasnije podmetani kao "domovina" , mozda i mogu da razmisljaju na ovaj nacin. Mada, kad malo bolje razmislim, i da smo ostali u granicama Triglav-Djevdjelija, tesko da bi se moj pristup umetnosti znacajno promenio. Uvek bih radije odlazila u bioskop da gledam film Larsa fon Trira nego film Emira Kustirice, ili Vudija Alena a ne Ljubise Samardzica. Nema nikakvog razloga da kupim knjigu Mire Bobic ako je odmah pored, na polici, neki roman Done Tart.

Ja, jednostavno, nemam vremena da budem "patriota" po pitanju konzumiranja umetnosti. ( Ovo takodje preporucujem i svojim citaocima - kad izadje moja naredna knjiga nabavite je tek ako ste zavrsili i sa Donom, i sa Bretom, i sa Erlend Luom. Sto se teatra tice - bilo koji Sekspir will do fine, ako na repertoaru nema nista od kick ass savremenika kao sto su Sara Kejn, Tom Stopard, Ronald Harvud... )

Ceo princip vazi i za "svete krave" svetske literature - meni je Murakami beskrajno dosadan, ali sam spremna da celu noc razglabam o briljantnosti Alana Holinghersta i strahopostovanju nad njegovom "Line of beauty". Takodje, mislim da su poslednja dva Ulbekova romana bolja od prva dva koje svi vole, a tri jela koja bih nosila na pusto ostrvo nisu ni Beluga kavijar, ni losos, ni ostrige nego pica, dupli ciz i krompir u rerni sa rendanim sirom. O ukusima stvarno ne treba raspravljati.

Sad, da se ovaj text ne bi pretvorio u odu anglosaksonskoncima ( mada, na teritoriji SAD i Britanije zivi vise od 360 miliona ljudi, pa nije tesko naci par stotina vrhunskih umetnika ), naravno da postoje "nasi" ( rodjena sam u Jugoslaviji, tako da je to za mene i dalje domaci teren ) umetnici koji su na mojoj subjektivnoj skali veoma visoko rangirani.
Sto se teatra tice, ovu listu predvodi Miroslav Krleza a tu su i Goran Stefanovski i Slobodan Snajder, cija je drama "Hrvatski faust" moj apsolutno omiljeni pozorisni tekst , ciju bih bilo kakvu postavku gledala radije od pomenutog Sekspira. Takodje, volim i neke drame Branislava Nusica, J.Sterije Popovica i Dusana Kovacevica. Mogu da spomenem i Mihizovog "Banovic Strahinju", koji je bljesnuo u punom sjaju u reziji Nikite Milivojevica ( Budva grad teatar, krajem devedesetih ).
Dalje, kinematografija. Jedina cetiri filma na SRH jeziku koja posedujem u licnoj kolekciji su "Majstori, majstori" i "Tito i ja" Gorana Markovica, omnibus "Kako je propao rokenrol" i "Bosko buha" Branka Bauera. Na zalost, konkurencija u filmskoj umetnosti je zaista ogromna ( pored Amera, tu su i Skandinavci, Spanci, sve genijalniji Nemci i naravno Englezi ). Sa svim tim preprekama, navedena kolekcija je zaista impozantna, a o njoj cu reci samo da smatram da su "Majstori" remek delo, da je "Tito" duhovit ali ima ideoloski problem ( J.B. je bio fenomenalan, ne znam kako to jedino jos ovde nikom nije jasno ), "K.J.P.rokenrol" je tu iz sentimentalnih razloga ( kao tad sam imala 16 godina, i identifikovala sam se sa likom Anice Dobre ) a "Buha" je neprikosnoveno video stivo svakog pravog malog i velikog partizana. ( beli konj, sat, so na travi, "sto su mali, mali za vojnike a veliki za junake..." ).
Knjizevnost i muzika: u ovim umetnickim segmentima "full respect" siutacija je daleko zivlja-
Danilo Kis.Borislav Pekic ( Atlantida, jedna od omiljenih ). Sve narodne junacke pesme, onda Njegos, a dopada mi se i knjiga Borisa Dezulovica "Christkind". U kompjuteru imam i veliki broj pesama i albuma na nasim jezicima i to od Azre i Filma, zatim od Velikog prezira ( smatram da su najbolja "srpska" grupa ), Eve Braun i naravno, Darkwood dub.
Umetnost je neogranicena, i jedini parametar kvaliteta je osecaj koji proizvodi u onome ko je konzumira. Kao sto je neko rekao, da ne mozes nekoga naterati da se zaljubi ili da bude hrabar, takodje ga ne mozes naterati da mu se svidja ili da ga "dira" nesto sto ga ostavlja ravnodusnim, ma kako da se autor zvao ili prezivao, pa cak i ako mu je prvi komsija, rodjak ili partijski drug.
Sokrat je za sebe tvrdio da nije ni Atinjanin, ni Grk, vec gradjanin sveta. U tom smislu je sigurno je da bi mnogi mogli da naslikaju "Guslara", ali niko tako kao Petar Lubarda, mozda zato sto je bio Crnogorac ali mnogo verovatnije i zato sto je bio ingeniozan slikar, a to bi postao i da je rodjen na americkom jugu, gde bi umesto coveka koji gusla slikao coveka koji na gitari svira bluz.

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

"J.B. je bio fenomenalan, ne znam kako to jedino jos ovde nikom nije jasno"?

Po cemu je to bio fenomenalan? Po surovom kaznjavanju verbalnog delikta? Po efikasnom razracunavanju (eufemizam za ubijanje) sa svim neistomisljenicima, nezavisno od nacije i vere (univerzalnije cak i od SM-a), koji cak nisu ni predstavljali realnu pretnju po njega? Po bednoj uravnilovci za vecinju, a izobilju za drugove na visim polozajima? Po SISTEMU koji nam je i iznedrio vec pomenutog SM-a, ciji je ultimativni cilj i bio da se sto vise priblizi svom TVORCU i to po SVAKU cenu?

Da, '70s su bile mnogo manje lose od katastrofalnih '90s, ali to i dalje ne znaci da su bile dobre.

S obzirom da je, bicu slobodan da kazem, Tvoj blog jedan od retkih koje posecujem i na kome nalazim kako zanimljive sadrzaje iz kulture, tako i surovo realna opazanja i ostre stavove, koji povremeno prelaze odredjene granice sto mi se osobito dopada, po pitanju politike i drustva, koje rado citam i sa kojima se 99% slazem, nasao sam dovoljno motivacije za ovo izrazavanje neslagajna po pitanju lika i dela JBT-a.

Samo napred sa dobrim poslom.

Pozdrav.
Igor Daks

8:55 PM  
Blogger 30.februar said...

Pozdrav Daks.
Idemo redom. JBT je:

1.Bio je beskompromisni antifasista
2.Praktikovao je ono sto je propovedao, dakle, bio je na terenu,u bitkama, zajedno sa onima koji su ga podrzavali
3.Iako komunista ( Marksista ) skupio je hrabrosti da se suprotstavi Rusiji u trenutku kada je video da ideologija u koju je verovao pocinje da metastazira pod Staljinom.
4.Odveden u Moskvu, gde ga je pomenuti Staljin pet dana drzao u samici ( ovom prilikom je i potpuno posedeo, a ne na Neretvi , kako se veruje ).
5. Od 1948. zivot mu je bio u opasnosti godinama, 24 casa dnevno.
6.Goli otok, proganjanje staljinista, a kasnije i maspokovaca i srpskih nacionalista bio je samo nacin da se ocuva projekat "bratstvo i jedinstvo". Slazem se da ekspres lonac puca pod prevelikim pritiskom , i to mu zameram. ( Takodje, masovna ubijanja koja je navodno sprovodio Djilas po Crnoj Gori nisu bila nesto sa cim se Broz slagao. O tome govore mnogi izvori )
7. Od Slovenije, Hrvatske, Makedonije i Crne Gore svi se slazu da je Narodno oslobodilacki pokret najvazniji momenat emancipacije svih ovih naroda, i jedan od retkih istorijskih trenutaka kada smo isli u korak sa svetom. Jedino Srbija pokusava da devalvira ovu tezu, sto je zalosno. ( O ovome govore "Aleje velikana" za poginule partizane u skoro svakom malom gradu od Triglava do Djevdjelije ).
8. "Neistomisljenici" ni u jednom rezimu nisu narocito popularni, pogotovo ako vole Staljina, zele Veliku Srbiju ili povratak NDH. Takodje, ne znam nikoga ko NIJE SMEO da ide u crkvu ili slavi slavu. ( Osim ako nije bio funkcioner SKJ, sto bi bilo kao da si muftija a cepas prasetinu ) Samo, u to vreme nam popovi nisu bili 24/7 na TV-u pa Hrist&co. nisu bili narocito popularni
( ipak je Marks rekao da je "religija opijum za narod" a ta ideologija je bila vladajuca, sta ces, niko nije rekao da JBT bio demokrata )
9. Beogradski deo moje familije bio je prinudjen da proda sva vlasnista posle WW2 cime nam je kapital smanjen na petinu. Crnogorski deo moje familije je svoj kapital uvecao posle . Ovi iz Beograda ( mislim na manjinu koji su koji su bili Srbi, jer su mi Jevreji bili u podrumu u Pancevu) su se tokom rata zezali i provodili po salonima,i visokim plafonima dok se Crnogorski deo porodice cetiri godine shibao sa Nemcima i Italijanima. Po meni, postoji opravdana zasluga po kojoj su ratnici nesto dobili, a ignoranti ponesto izgubili. ( I dalje zivim samo od onoga sto imam u Beogradu, tako da ni sama ne korsitim beneficije partizanske proslosti jednog od mojih deda, ali mi ovo ne oduzima sposobnost da budem dosledna ). Jos jedan podatak, ni moj otac, ni moja majka, baba,deda, ujak, ujna nikada nisu bili u prilici da ih bilo ko prisiljava da budu clanovi Partije. Tako da je i to mistifikacija, da je neko "morao". A ziveli su potpuno u redu i bez toga.
10. Zameram, naravno, JBT-u na "crvenoj burzoaziji" koja je posle postala "crna burzoazija" ovaplotivsi svoj kapital kroz rezim SM. Ipak, koliko god to bilo grozno, i mozda direktno uticalo na zivot moje i tvoje generacije jedno je sigurno, svet ce se narednih nekoliko vekova deliti samo na one koji su 1941. ustali protiv najveceg zla u istoriji ljudske civilizacije i na one koji nisu. A to, ko danas koja kola vozi, ko ima veci stan i bankovni konto, su samo mrvice nasih zivota u odnosu na veliku sliku.
11.Slazem se da je JBT ostavio "posle njega potop", ali i dalje imam vise "za" nego "protiv" njegovog nacina vladavine...

Smrt fasizmu :-))))

10:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Potpuno se slazem sa tobom Jelena!
:)

12:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sloboda narodu!

1. Nema spora oko toga da je bio antifasista, a sto se tice "beskompromisnosti", treba se setiti
sporazuma koji je imao sa fasistima u prvoj polovini '43. da se suprotstave Saveznicima ukoliko
dodje do njihovog iskrcavanja na Balkan, a koji su tada jos uvek podrzavali cetnicki pokret.

2. Bio je i u prvim redovima na sremskom frontu na koje je postavio jedinice "probranog" sastava
kako bi ih sto vise "proredio".

3. Suprotstavljanje Staljinu nije sporno po pitanju ispravnosti, samo se postavlja pitanje metoda.
Samo...

4. Nemem taj podatak.

5. Definitivno.

6. Zar Cilj, ma koliko uzvisen bio, opravdava Sredstvo? Na kraju sam Cilj biva najveca zrtva
takvog Sredstva. (A "neslaganje", bez preduzimanja, ili pokusaja predizimanja akcije, ne izuzima
od odgovornosti.)

7. Apsolutno.

8. "Neistomisljenici" nisu bili samo staljinisti, od kojih vecina uzgred nije ni znala sta je
Staljin zapravo, vec je vise samo po inerciji "navijala" za njega, niti velikonacionalisti. Zrtva
("Neistomisljenik") je bio i onaj ko je sa metodoloskog aspekta kritikovao sistem, i onaj za koga se
i najmanje posumnjalo da nije "s njima", i onaj ko se zamerio nekom osvetoljubivom partijskom komesaru,
i onaj ko se zamerio nekom osvetoljubivom komsiji, rodjaku, (ne)prijatelju, potkazivacu, i onaj cija je
predratna biografija sadrzala burzoaske elemente... U svakom slucaju, nezavisno od toga da li je neko
"kriv" ili "nevin", on nije zasluzio takav "tretman" kakav je dobio.

9. Biti clan Partije nije bilo esencijalno za prezivljavanje, ali je bilo vrlo pozeljno za dobijanje
odredjenih vrsta poslova, za napredovanje, za podrsku drzave kulturno-umetnickim projektima pojedinaca,
za dobijanje raznih povlastica...

10. Sva je sreca (ili mozda nesreca) da su te '43. Saveznici odabrali Siciliju.

11. Imajuci u vidu sve ovo, ne moze se za JBTa reci da je bio dobar, a pogotovo ne da je bio
"fenomenalan".

Pozdrav.
Igor

9:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vidim da se diskutuje ali mislim da pricate o razlicitim stvarima. Jelena pise o sumi ( siri drustveno-istorijski plan vladavine pojedinca) a Igor o drvetu ( mikro plan, dakle, neposredni uticaj necije vladavine na klase ili generacije ljudi ). Oboje ste u pravu. U domacim okvirima, da bi mogao da vlada, Tito je morao da napravi i nekoliko velikih zrtava nad,ponekad i potpuno neduznima. Komentar za Sremski front, koliko god bombastican i popularan medju antikomunistima ne stoji utoliko sto je Broz tada iza sebe imao vec 8 godina u Lepoglavi i gomile rizicnih bitaka u Dr.sv.ratu.
Tu se vracam na Jelenin stav - ne moze mu se poreci hrabrost i spremnost na zrtve ( o tome govori i poslednji razgovor izmedju njega i Draze, pogledati ruski dokumentarac " Tito, posthumna biografija" ),takodje ni vladavina cvrstom rukom, ali niti jedan vladar u istoriji nece dobiti koncezus. Jednima ce biti fenomenalan, drugi ce ga osporavati.Tako je cak i sa Cercilom, Kenedijem, pa i De Golom.
pozdrav, Goran.

1:57 PM  
Blogger 30.februar said...

Tacno Gorane, mislim da je jedini neosporan savremeni politicar bio Vili Brant ( mada bi me mnogi nemacki ultralevicari i ovde posekli ).
I dalje, mislim da je Brozova vladavina 70% bila funkcionalna za narod koji je iz feudalizma direktno usao u socijalizam ( bez zivota u gradjanskom drustvu ). Takodje, ni za sebe, kao ni za JBT ne tvrdim da sam preterano sklona demokratiji.

2:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

top [url=http://www.c-online-casino.co.uk/]uk casino bonus[/url] brake the latest [url=http://www.realcazinoz.com/]realcazinoz.com[/url] free no consign reward at the best [url=http://www.baywatchcasino.com/]no put reward
[/url].

6:01 PM  

Post a Comment

<< Home